En ny era for utdanningen

…eller? I forbindelse med den nasjonale konferansen til Senter for IKT i utdanningen, Kaleido2010, om digital kompetanse og læringsressurser, åpnet i går landets mest spennende klasserom.  I framtidas Rom for Læring skal eleven inspireres, elevens interesser skal settes foran alt annet – og målet er enkelt og greit en bedre og mer tidsriktig undervisning, som TV2 så vakkert forteller i sitt nyhetsinnslag fra gårdagen.

Søker du i Twitter på #Kaleido, kan du følge med på hva de i salen og de som deltok ved å følge med på streamen opplevde under konferansen. Det er klart at hundrevis av gode eksempler om god og utfordrende læring basert på både tavle- og (annen) kreativ undervisning, preger oss som deltok. Leser du for eksempel kommentarfeltet i Aftenposten sin sak (bildet er henta derifra) om Rom for Læring, vil du se at her råder både sunn og ufortjent mye skepsis til å møte barn og unge på deres egen læringsplattform. Og selvsagt får Facebook og annen tids/fokustyveri mye av skylda for at norsk ungdom ikke skårer høyt nok på internasjonale standarder i skolen.

Vi som vokste opp med én felles-datamaskin på skolen, og etterhvert fikk kombinert data- og økonomitimene (fordi Excel  tross alt fantes på datamaskiner, så lærerene mente det var en naturlig fag-sammenslåing slik at vi fikk innføring i begge fag samtidig) – og som fikk kjempe oss til å levere innleveringer maskinskrevet heller enn for hånd uten å bli sett på som juksere..vi synes  tilgang på en slik læringslabb er en enorm mulighet for en hver region. For her er mitt poeng: Muligheten er her, og lærerne velger selv til en viss grad hvor mye de tar en slik lab i bruk, og ingen har vel sagt at det skal innføres ligge-på-puter-plikt (ref. kommentarer i Aftenposten om at undervisning liggende på puter ikke funker) i den norske skolen – det handler jo om å gi elever og lærere muligheter til å boltre seg i teknologi og hjelpemidler som kan motivere, engasjere og ikke minst føre til en ekstra læringsglede i den norske skolen. Som jeg kommentarte i Aftenposten-tråden igår:

Dette senteret gir fantastiske muligheter som skolene i regionen vil kunne boltre seg i teknologi ig inspirasjon. Dette er en labb for alle – også lærere som kan møte elever på hjemmebane. Å gjøre læring enda litt mer spennende er på alle måter viktig, og jeg gleder meg til å se hvordan pedagoger i denne regionen benytter seg av denne muligheten!

For ordens skyld, la meg sammenlikne kommentaren over med et-par andre ikke-vilkårlig utvalgte kommentarer i samme tråd:

Skal de ikke ha en drink med paraply også? Er det dette våre politikere er opptatt av? Jeg håper at nordmenn klarer å se mindre på sporten på tv og engasjerer seg mer i å stemme rett ved neste valg!

or oss som skal bli lærere i framtidas skole er dette viktig og spennende, her kan vi prøve ut ulike læringsmåter sammen med elevene og lærerne. IKT-senteret har lagt ut en film som sier mer om hva som er bakgrunnen til dette klasserommet (lenke til film som anbefales å se).

For de som er og skal bli lærer er nok dette bra til en viss grad, men hva med alle som går glipp av god undervisning fordi vi skal prøve oss litt frem og se hva som skjer? Det er jo allerede bevist hva som er gode læremetoder, så hvorfor ikke bruke de? Skolen er ikke et forskningslaboratorium, og barn skal slippe å være prøvekaniner! Dette er uansvarlig og urettferdig ovenfor barn og unge..

Jeg er ansatt i en bedrift som har vært så heldig å levere masse morsom teknologi til denne læringslabben, samt fikk streame og delta på hele konferansen. Jeg lærte masse, og selv om jeg absolutt ser mange av argumentene mot å pøse penger på arenaer som ikke blir brukt/ikke funker, så savnet jeg selv som ung tilgang på slike labber. Jeg var glad i skolen, jeg var flink på skolen og det manglet nesten aldri på lærelyst – og en slik labb ville kanskje løfta meg enda et nivå fordi det handler om å tørre og det handler om mestringsfølelse.Tenk da på de som ikke har samme læringslyst, som mange av de foredragsholder Åsa Sunderlin møter i hverdagen; Målet er å gjenfinne interessen for læring gjennom å gjenopprette selvfølelsen til eleven. Denne labben kan jo gjøre underverker når det kommer til akkurat dette.

Her kan du se en kort film om prosjektet– den anbafeles!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *