Webfolkets paradis og Twitter

Jippi, Tweetie 2 forteller at  jeg er en av de første 900 000 menneskene som registrerte seg på Twitter (mars 2007) og har siden den gang fortsatt å twitre – selv uten mange venner/bekjente i kretsen før Twitter tok seg opp i Norge i år først. Dette er et tema i bloggen idag fordi jeg endelig fikk test-invite til Google wave, og jeg er litt overrasket over hvor mye mer genialt enkle Twitter var for to år siden, men hvor stort Google Wave kan bli. I den anledning publiserer jeg det som skulle bli den første reportasjen på trykk i norsk avis om  Twitter, dette fenomenet som skulle endre pittelitt av hverdagen til så mange andre journalister. 18. mars 2007 var jeg nemlig helfrelst og hadde opplevd følgende:

Webfolkets paradis

Dagbladet 18.03.2007
Bli med til webfolkets paradis South by Southwest er et By: Larm på steroider der ekstreme film- og musikkfolk lever i søt festivalsymbiose med intense web-geeker.
TEXAS (Dagbladet): South by Southwest Interaktive (SXSWi) er webfolkets paradis. Her oppsummeres alle nyheter, snakkiser og trender.

Det er et bransjetreff der medlemmer fra et mangfold av nettsamfunn får muligheten til å treffes og knytte dypere bånd utenom blogg- og chatteverden. Dette foregår over fem dager med paneler, keynotes, utstillinger, komplettert med et hopetall av sponsede fester.

Menneskelig faktor

Så hvorfor møtes så disse webentusiastene i Austin, når de vet at alt som skjer der likevel blogges om, podcastes, og chattes om live på alles nye yndlingsnettverk Twitter?

– Også vi som jobber innen den interaktive teknologien har behov for å møte andre mennesker og identifisere oss selv som enten designere, kodere, eller businessmennesker. Dessuten vokser entusiasmen og lidenskapen for det vi jobber med når vi får snakket med andre som lever for det samme som oss selv, forteller den profilerte bloggeren og keynoteholder Kathy Sierra under sin åpningstale.

Twitter

2007 vil bli året da Twitter spiser seg gjennom verdens triggerklare chattere.

– Skillet mellom designer og forbruker blir mer og mer uklart, mens terskelen for å delta i nettsamfunn senkes. Hvilke verktøy du bruker til dine sosiale nettverk blir en del av din identitet, om det er Myspace, Facebook, Blogger, Twitter eller Livejournal forteller Peter Rojas – daglig leder og gründer av Engadget.

Endrer hverdagen

– Det er skikkelig spennende å se hvor fort webteknologien har utviklet seg de siste seks åra mens jeg selv har blogget. Teknologien driver faktisk endring i vårt sosiale liv, siden personlig teknologi endrer hvordan vi legger opp hverdagen. Brukerne påvirker selv også som gruppe hvordan teknologien endres, sier Rojas.

Traff blink

Den norske nettleseren Opera er blant dem som har vist seg fram på messa.

– Vi har brukt svært lite på markedsføring til nå, men mente vi traff blink med målgruppen vår med å delta her, sier markedssjef Benjamin Jacobsen i Opera Software.

De har base i Oslo og driver en av de raskeste webbrowserne på markedet i dag. De er allerede størst innen mobile nettlesere, og håper på å øke markedsandelen i privat- og bedriftsmarkedet betydelig.

– Her på SXSWi treffer vi fem tusen deltakere som liker å være tilgjengelig via mobil og data nærmest døgnet rundt. I tillegg når vi nesten tyve tusen film- og musikkelskere. Vi valgte å ikke bruke masse midler på selve standen, men stille med en gruppe entusiastiske medarbeidere som kan informere de interesserte mest mulig, legger han til.

One thought on “Webfolkets paradis og Twitter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *